OFERTA EDUKACYJNA DLA SZKÓŁ I INNYCH PLACÓWEK OŚWIATOWYCH

ROK SZKOLNY 2021/2022

PRZEDSZKOLA

  1. „Mój przyjaciel – książka” – lekcja mająca na celu zwrócenie uwagi maluchom na wartość czytania, rozbudzenie zamiłowania do czytania.
  2. „Lew w Paryżu”. Zajęcia z wykorzystaniem kart teatru kamishibai – zajęcia mają za zadanie: rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów, wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej dziecka i umiejętności odnajdywania się w nowym środowisku.
  3. „Dzieci świata, świat dzieci” (Zajęcia z pokazem slajdów) – zajęcia pokazujące życie, zajęcia i zabawy dzieci z różnych rejonów świata. W ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz postawy altruizmu i niesienia pomocy innym.

KLASY 1-3 SP

  1. „Mój przyjaciel – książka” – lekcja mająca na celu zwrócenie maluchom uwagę na wartość czytania, rozbudzenie zamiłowania do czytania.
  2. „Długi, gruby, mały…” Zajęcia z elementami biblioterapii poświęcone tolerancji” – lekcja uwrażliwiająca dzieci na problem tolerancji względem innych.
  3. „Tajemnice Internetu” – zajęcia dla najmłodszych uwrażliwiające na niebezpieczeństwa czyhające  w sieci, uczące bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej.
  4. „Lew w Paryżu”. Zajęcia z wykorzystaniem kart teatru kamishibai – zajęcia mają za zadanie: rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów, wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej dziecka i umiejętności odnajdywania się w nowym środowisku.
  5. „Na górskich szlakach Małopolski” – zajęcia prezentujące główne pasma górskie i szczyty Małopolski, omawiające problematykę zasad poruszania się na szlakach turystycznych, zasady bezpiecznego wędrowania po górach.
  6. „Dzieci świata, świat dzieci” (Zajęcia z pokazem slajdów) – zajęcia pokazujące życie, zajęcia i zabawy dzieci z różnych rejonów świata. W ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz postawy altruizmu i niesienia pomocy innym.

KLASY 4-8 SP

  1. „Bądź bezpieczny w Internecie” – zajęcia uwrażliwiające uczniów na niebezpieczeństwa czyhające w Internecie, uczące bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej.
  2. „W cieniu baobabu, czyli wędrówki śladami Stasia i Nel” (Zajęcia z pokazem slajdów) –          w ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.
  3. „Jak daleko skacze kangur? Z wizytą na Antypodach” (Zajęcia z pokazem slajdów) –                w ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.
  4. „Na górskich szlakach Małopolski” – Zajęcia prezentujące główne pasma górskie i szczyty Małopolski, omawiające problematykę zasad poruszania się na szlakach turystycznych, zasady bezpiecznego wędrowania po górach.
  5. „Dzieci świata, świat dzieci” (Zajęcia z pokazem slajdów) – Zajęcia pokazujące życie, zajęcia i zabawy dzieci z różnych rejonów świata. W ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz postawy altruizmu i niesienia pomocy innym.
  6. „Terra Australis Incognita” –śladami wielkiego żeglarza i odkrywcy-Jamesa Cooka” (Zajęcia z pokazem slajdów) – w ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.
  7. „Wędrówki przez sześć kontynentów – cuda natury i najwspanialsze dzieła człowieka” -(Zajęcia z pokazem slajdów) – w ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.
  8. „70 lat Biblioteki Pedagogicznej w Myślenicach” – lekcja biblioteczna dotycząca warsztatu bibliograficznego, roli biblioteki w środowisku oraz przedstawienie zabytkowego budynku biblioteki na tle innych zabytków Myślenic.
  9. „Z wizytą na Czarnym Lądzie” (Zajęcia z pokazem slajdów) – zajęcia pokazujące przyrodę i życie ludzi w krajach Afryki okołorównikowej (Kenia, Tanzania, Uganda, Etiopia). W ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.

SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

  1. „Wędrówki przez sześć kontynentów – cuda natury i najwspanialsze dzieła człowieka” -(Zajęcia z pokazem slajdów) – w ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.
  2. „Na górskich szlakach Małopolski” – zajęcia prezentujące główne pasma górskie i szczyty Małopolski, omawiające problematykę zasad poruszania się na szlakach turystycznych, zasady bezpiecznego wędrowania po górach.
  3. „70 lat Biblioteki Pedagogicznej w Myślenicach” – lekcja biblioteczna dotycząca warsztatu bibliograficznego biblioteki, roli biblioteki w środowisku oraz przedstawienie zabytkowego budynku biblioteki na tle innych zabytków Myślenic.

Zapraszamy do umawiania się na lekcje! Tel.: 12 27 205 07.

W niektórych przypadkach możliwe jest również odbycie zajęć u Państwa w szkołach.

Uwaga! W przypadku lekcji w ramach edukacji międzykulturowej jest możliwe również przeprowadzenie zajęć poświęconych innym, niż wymienione, rejonom świata (np. Japonia, Chiny, Indochiny. USA, Ameryka Południowa)

Zapraszamy do skorzystania z oferty!

Rekomendacje filmów dla maturzystów i nie tylko.

Adaptacje i nie tylko! Polecamy Wam zapoznanie się z rekomendacjami filmów, które mogą przydać się maturzystom przy pisaniu rozprawek. Można je wykorzystać jako teksty kultury. Podpowiadamy też, gdzie możecie taki film obejrzeć i na jakich stronach o nim poczytać.

widok małej sali kinowej. Sfotografowane od tyłu filmowe fotele. W oddali biały ekran. Z boku, na ścianach świecące słabym światłem lampy.

Adaptacje lektur szkolnych

„Wesele” reż. Andrzej Wajda

Drodzy maturzyści, wykorzystajcie wolny czas na powtarzanie materiału z języka polskiego i nie tylko! Wśród Waszych lektur ( i to z gwiazdką!) znajduje się „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego. Oczywiście tekst dramatu przeczytaliście, ale gdybyście chcieli sobie przypomnieć to znajdziecie go tu:
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/wesele/
Ci z Was, którzy chcieliby sobie zwizualizować słowa Wyspiańskiego niech obejrzą genialną adaptację w reżyserii Andrzeja Wajdy. LEGALNIE obejrzycie go tu:
https://vod.tvp.pl/video/wesele,wesele,41755388
Pamiętajcie, że adaptacja rządzi się swoimi prawami i nie należy jej traktować jako zamiennika dla tekstu! W filmie Wajdy zostały między innymi dodane sceny: obrazu wojsk zaborcy, pierwsza sekwencja o charakterze reportażowym, scena śmierci białego konia oraz zmieniono lokalizację niektórych scen dramatu – w filmie odbywają się one w plenerze. I na koniec coś mądrego do poczytania o filmie:
https://culture.pl/…/wesele-stanislawa-wyspianskiego-w-rezy…
i o literackim pierwowzorze:
https://eszkola.pl/jezy…/wesele-dramat-symboliczny-1894.html

„Lalka” reż. Ryszard Ber (serial telewizyjny)

Maturzyści! Czas na kolejną lekturę z gwiazdką! Dziś „Lalka” Bolesława Prusa, czyli jedna z najwybitniejszych powieści polskiego realizmu i jednocześnie ulubiony utwór odpowiedzialnych za tworzenie tematów maturalnych . Link do tekstu poniżej:
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/lalka/
W 1968 roku Wojciech Jerzy Has nakręcił swoją adaptację powieści Prusa i choć to bardzo dobry film utrzymany w charakterystycznym dla tego reżysera klimacie, to uważajcie, bo zmiany w stosunku do pierwowzoru są bardzo znaczące: np. pominięto całkowicie wątek pani Stawskiej i większość wspomnień starego subiekta. Jako uzupełnienie treści lektury polecamy znakomity serial Ryszarda Bera niezwykle wiernie i szczegółowo oddający treść utworu. Zobaczyć go możecie tutaj:
https://vod.tvp.pl/website/lalka,42036001
Tak, tak, to dziewięć długich odcinków, ale nie zniechęcajcie się i uwierzcie – warto obejrzeć!

„Pan Tadeusz” reż. Andrzej Wajda

Maturzyści! „Poloneza czas zacząć…” .Ten studniówkowy już za Wami, ciekawe, czy tańczyliście go do muzyki i w rytm tego, który skomponował Wojciech Kilar na użytek filmowej adaptacji „Pana Tadeusza” w reżyserii Andrzeja Wajdy? Dźwięki studniówkowej zabawy już przebrzmiały, teraz czas na powtórkę tekstu epopei Adama Mickiewicza, czyli kolejnej lektury z gwiazdką. Tekst znajdziecie tutaj:
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/pan-tadeusz.pdf
Andrzej Wajda w swojej adaptacji po raz kolejny mierzy się z romantycznymi mitami i w ślad za Mickiewiczem odtwarza obraz naszej narodowej natury. Film l e g a l n i e i za d a r m o obejrzycie tu:
https://adapter.pl/filmy/pan-tadeusz/
Ogromnym atutem tej adaptacji jest obsada. Kiedy będziecie oglądać film, to dzięki wyrazistej grze aktorskiej właśnie, nie dostrzeżecie nawet, że mówią mickiewiczowskim trzynastozgłoskowcem i z pewnością nie pomyli się Wam już Gerwazy z Protazym ani Wojski z Podkomorzym.

„Lawa” reż. Tadeusz Konwicki

Maturzyści! Chyba mało który z Was lubi „Dziady” Adama Mickiewicza. Zmierzyć się z nimi musicie, bo to znów lektura z gwiazdką, ale mimo wielości różnorodnych opracowań i powielanych wielokrotnie formuł interpretacyjnych, może da się złamać granicę między życiowym doświadczeniem a tekstem Mickiewicza? Może okaże się, że siła intelektualnego oddziaływania tego nielubianego utworu nie osłabła? Tekst jest zawsze punktem wyjścia. Znajdziecie go tu:
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/dziady.pdf
Możecie też skorzystać z filmowej adaptacji w reżyserii Tadeusza Konwickiego „Lawa. Opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza” . Zobaczycie ją tu:
https://adapter.pl/adapter-w-szkole/lawa/
W przypadku „Dziadów” trudno wyobrazić sobie wierną ekranizację, ale obejrzeć zdecydowanie warto, choćby po to, aby zobaczyć jak Konwicki wzbogacił oryginał o współczesny kontekst. Gdybyście mieli jeszcze jakiekolwiek wątpliwości, że z „Dziadami” warto się zapoznać, spójrzcie na tekst w poniższym linku:
https://culture.pl/…/artykul/inscenizacje-dziadow-adama-mic…
i zobaczcie, że tekst Mickiewicza nieustannie pobudza wyobraźnię reżyserów teatralnych do coraz to nowych odczytań i interpretacji.

Filmy przyjemne i pożyteczne

„Sugar Man” reż. Malik Bendjelloul

  Film dokumentalny „Sugar Man”, którego reżyserem i scenarzystą jest Malik Bendjellou,. to niezwykła historia muzyka Sixto Rodrigueza, któremu wróżono karierę na miarę Boba Dylana. Nie zrobił jej jednak w USA, niespodziewanie zaś jego twórczość przeniknęła do RPA i tam Rodriguez stał się artystą kultowym, a jego muzyka wyzwalała w ludziach siłę do walki z apartheidem. O nim samym słuch zaginął, a wieść głosiła, że popełnił samobójstwo na scenie w czasie swego koncertu. Reżyser tego filmu poświęcił długie dni na gromadzenie materiałów, tropienie śladów artysty, by odkryć prawdę o jego losach. To dopiero początek fascynującej historii o roli przypadku w życiu, o sztuce i jej mocy wzniecania buntu, o tym, czy rzeczywiście wszystko w życiu musi być na sprzedaż, o nadziei , o skromności, o sławie…i można by jeszcze wymieniać tak w nieskończoność.
Film możecie obejrzeć tu;
https://adapter.pl/filmy/sugar-man/
a poczytać o nim:
https://www.filmweb.pl/revie…/recenzja-filmu-Sugar+Man-13938
lub
https://www.telemagazyn.pl/…/sugar-man-film-o-nadziei-talen…

I jeszcze jedna uwaga: lekturę recenzji proponujemy po obejrzeniu filmu. Zobaczcie ten dokument, bo warto!

„Cud purymowy” reż. Izabella Cywińska

Kolejny polecany przez nas film to „Cud purymowy” w reżyserii Izabelli Cywińskiej. Przeciętna polska rodzina z łódzkiego blokowiska, katolicy, choć głowa rodziny i syn mają zdecydowanie antysemickie poglądy. Przychodzi jednak moment, że ojciec musi się zmierzyć z losem, który spłatał mu figla, gdyż niespodziewanie okazuje się, że Jan Kochanowski (!) ma żydowskie korzenie! Czy łatwo przyjdzie mu ten fakt zaakceptować, zwłaszcza, że od jego postawy zależeć będzie dziedziczenie przez rodzinę ogromnej fortuny? Ten błyskotliwy, inteligentny i ironiczny film mierzy się z tematem współczesnego antysemityzmu, podejmuje polemikę z polskimi uprzedzeniami, analizuje problem tożsamości człowieka, a zaskakujący finał tej historii ma wydźwięk optymistyczny. Może jednak nie jest z nami tak źle, jak zwykliśmy sądzić?… Film obejrzycie tu:
https://vod.tvp.pl/video/cud-purymowy,cud-purymowy,34224162
a poczytać o nim tu:
http://edukacjafilmowa.pl/cud-purymowy-2000/

„Królik po berlińsku” reż. Bartosz Konopka

Analizując osiągnięcia polskiego dokumentu filmowego, zdecydowanie warto zwrócić uwagę i przypomnieć sobie znakomity film, urodzonego w Myślenicach, Bartosza Konopki – „Królik po berlińsku”. Ta dokumentalna bajka tylko pozornie koncentruje się na losie królików, żyjących przez 28 lat w strefie muru berlińskiego. W rzeczywistości jest niezwykle czytelną, wizualną metaforą, wprowadzającą nas w obręb pojęć takich jak: wolność, władza, autorytaryzm, czy los człowieka. Film jest gatunkową hybrydą tzw. mockumentem, czyli fikcją udającą dokument, jednak paradoksalnie, ten zabieg i swego rodzaju manipulacja zdjęciowa, służą uwypukleniu prawdy i przesłania filmu. Jak przystało na dobry film „przyrodniczy”, tekst komentarza spoza kadru czyta Krystyna Czubówna. Stanowi on świetny ironiczny kontrapunkt do tego, co oglądamy na ekranie i skłania do stawiania sobie pytań. Na przykład; co jest ważniejsze- wolność czy bezpieczeństwo? Odpowiedź okazuje się być wcale nie tak oczywista, jak mogłoby się wydawać…
Film obejrzeć można tu:
https://vod.tvp.pl/…/krolik-po-berlinsku,krolik-po-berlinsk…

a dowiedzieć się o nim czegoś więcej tu:
https://culture.pl/pl/dzielo/krolik-po-berlinsku
http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=4223191

„Kronika wypadków miłosnych” reż. Andrzej Wajda

„…Kraj lat dziecinnych! On zawsze zostanie święty i czysty, jak pierwsze kochanie”. Nie bez powodu ten cytat z „Pana Tadeusza” pojawia się w czołówce „Kroniki wypadków miłosnych” Andrzeja Wajdy, filmu zrealizowanego na podstawie prozy Tadeusza Konwickiego. Podobnie jak Mickiewicz w naszej narodowej epopei wskrzeszał świat swego dzieciństwa, tak też Konwicki i Wajda próbują odtworzyć klimat Wileńszczyzny w przededniu wybuchu II wojny światowej. Na tym tle rodzące się uczucie dwojga maturzystów – Witka i Aliny, nie zdających sobie sprawy z nadciągającego kataklizmu. W ten mityczny, wielokulturowy świat, na razie subtelnie i powoli, wkracza zapowiedź bolesnej rzeczywistości. Jednak akcja filmu koncentruje się na tym co tu i teraz – chwytaniu magicznych chwil beztroski i podkreślaniu subtelnego uroku litewskiego lata. Klimat nostalgii wzmacniany jest przez lekko zamglone, pastelowe zdjęcia Edwarda Kłosińskiego i piękną muzykę Wojciecha Kilara. Warto „odkurzyć” ten film z 1985 roku, przypomnieć go sobie, a może odkryć na nowo? Maturzystom polecamy go szczególnie! Zwróćcie uwagę na motywy w nim występujące: miłość, mityczna kraina szczęścia, dzieciństwo, Kresy.. Powinowactwa z Mickiewiczem – oczywiste!
Film zobaczycie tu:
https://adapter.pl/filmy/kronika-wypadkow-milosnych/

a wiedzę na jego temat uzupełnicie tu:

https://culture.pl/pl/dzielo/kronika-wypadkow-milosnych

„W ciemności” reż. Agnieszka Holland

 Do tego filmu niekoniecznie przystaje określenie  „przyjemne i pożyteczne”. Byłoby wręcz niestosowne wobec tego, co zobaczymy na ekranie. „W ciemności” Agnieszki Holland – film opowiadający historię 21 lwowskich Żydów, ukrywających się w kanałach w czasie II wojny światowej. Głównym bohaterem opowieści, opartej na faktach, jest lwowski cwaniak i złodziejaszek Leopold Socha – pracownik kanałów, antysemita, pomagający ukrywającym się Żydom. No właśnie…”antysemita pomagający Żydom” – brzmi absurdalnie, ale tylko z pozoru. Film bowiem, między innymi, porusza problem, czy człowiek rodzi się bohaterem, czy do bohaterstwa się dojrzewa? Czy w świecie wszystko jest czarne, albo białe, czy istnieją jeszcze odcienie szarości? Światło i blask dnia w filmie przeciwstawione są tytułowej ciemności kanałów. Ten sam kontrast dotyczy ludzkich charakterów. Ale jest też inny kolor. W jednej scenie filmu na głowie dziewczynki, wychylającej się z kanału, jest czerwona wstążeczka – jak czerwony płaszczyk dziewczynki z „Listy Schindlera”…Film dedykowany jest Markowi Edelmanowi, jednemu z ostatnich przywódców  Powstania w Getcie Warszawskim. Warto ten film obejrzeć!
https://adapter.pl/filmy/w-ciemnosci/

i o nim poczytać:

https://culture.pl/…/dzie…/w-ciemnosci-rez-agnieszka-holland

„Free solo: ekstremalna wspinaczka” reż. Jimmy Chin i Elizabeth Chai Vasarhelyi

Bohaterstwo, brawura, czy głupota? Zadajemy sobie te pytania, słysząc o ekstremalnych wyczynach niektórych górskich wspinaczy. Nic dziwnego, wszystko co ekstremalne budzi kontrowersje. Tylko, chyba nie do końca wszyscy potrafią zrozumieć, co kieruje człowiekiem, który mierzy się z górą i gotów jest ryzykować własnym życiem, by osiągnąć cel. A już wspinaczka bez żadnego zabezpieczenia, niektórym musi się wydać absolutnym szaleństwem. Opowiada o tym polecany przez nas dzisiaj film dokumentalny „Free solo: ekstremalna wspinaczka. Film nagrodzono Oscarem 2019 za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny. Bohater filmu, Alex Honnold, jako pierwszy na świecie człowiek, samotnie, bez żadnego zabezpieczenia postanowił wspiąć się na wysokość ponad 900 m po niemal pionowej skale majestatycznego monolitu El Capitan w Dolinie Yosemite w Kaliforni. Obraz zapiera dech i przyprawia o zawrót głowy, nie tylko z powodu porażającego piękna przyrody, ale również dlatego, że można dostać lęku wysokości tylko i wyłącznie od patrzenia w ekran. Ten świetny film próbuje zmierzyć się z problemem granic ludzkiej wytrzymałości i determinacji, przekraczania własnych ograniczeń i pokonywania słabości. Nie ma tu naiwnego psychologizowania, jest za to szczerość i bezpretensjonalność. Film pojawia się na różnych płatnych platformach w systemie vod i jeśli go znajdziecie – obejrzyjcie. Warto! Możecie również pobawić się w wirtualną wspinaczkę tą sama trasą co bohater, zaglądając na stronę National Geographic
https://www.natgeotv.com/pl/strona-specjalna/free-solo