OFERTA EDUKACYJNA DLA SZKÓŁ I INNYCH PLACÓWEK OŚWIATOWYCH
ROK SZKOLNY 2022/2023
PRZEDSZKOLA
- „Mój przyjaciel – książka” – lekcja mająca na celu zwrócenie uwagi maluchom na wartość czytania, rozbudzenie zamiłowania do czytania.
- „Lew w Paryżu”. Zajęcia z wykorzystaniem kart teatru kamishibai – zajęcia mają za zadanie: rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów, wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej dziecka i umiejętności odnajdywania się w nowym środowisku.
- „Dzieci świata, świat dzieci” (Zajęcia z pokazem slajdów) – zajęcia pokazujące życie, zajęcia i zabawy dzieci z różnych rejonów świata. W ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz postawy altruizmu i niesienia pomocy innym.
- „Photon uczy emocji” -Zajęcia mają za zadanie nauczyć dzieci rozpoznawać emocje oraz pomóc znaleźć sposoby na radzenie sobie z nimi. (Lekcja z wykorzystaniem Robota Photon).
- „Razem można więcej – o współdziałaniu w grupie” – zajęcia mające na celu pomoc w rozwijaniu umiejętności współpracy i współdziałania w grupie. Lekcja z elementami biblioterapii
- „W kraju kwitnącej wiśni, czyli japońskie ABC” – zajęcia pokazujące kulturową odmienność Japonii. W zajęcia zostaną wplecione elementy mindfullness – ćwiczenia z wykorzystaniem między innymi misy tybetańskiej.
- „Z wizytą na Czarnym Lądzie. Poznajemy przyrodę Afryki” (Zajęcia z pokazem slajdów) – odwiedzimy niektóre zakątki Afryki, dowiemy się między innymi co to jest Wielka Piątka, co jedzą Masajowie i jak wygląda busz. W ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.
KLASY 1-3 SP
- „Mój przyjaciel – książka” – lekcja mająca na celu zwrócenie maluchom uwagę na wartość czytania, rozbudzenie zamiłowania do czytania.
- „Długi, gruby, mały…” Zajęcia z elementami biblioterapii poświęcone tolerancji” – lekcja uwrażliwiająca dzieci na problem tolerancji względem innych.
- „Tajemnice Internetu” – zajęcia dla najmłodszych uwrażliwiające na niebezpieczeństwa czyhające w sieci, uczące bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej.
- „Lew w Paryżu”. Zajęcia z wykorzystaniem kart teatru kamishibai – zajęcia mają za zadanie: rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów, wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej dziecka i umiejętności odnajdywania się w nowym środowisku.
- „Na górskich szlakach Małopolski” – zajęcia prezentujące główne pasma górskie i szczyty Małopolski, omawiające problematykę zasad poruszania się na szlakach turystycznych, zasady bezpiecznego wędrowania po górach.
- „Dzieci świata, świat dzieci” (Zajęcia z pokazem slajdów) – zajęcia pokazujące życie, zajęcia i zabawy dzieci z różnych rejonów świata. W ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz postawy altruizmu i niesienia pomocy innym.
- „Nie tylko (w) Yellowstone” (zajęcia z pokazem slajdów) – zajęcia towarzyszące lekturze książki „Którędy do Yellowstone”. Wraz z bohaterami książki odwiedzać będziemy różne zakątki naszego globu i opowiadać o parkach narodowych, zwierzętach, zjawiskach przyrodniczych (wulkany, gejzery itp.)
- „Photon uczy emocji” -Zajęcia mają za zadanie nauczyć dzieci rozpoznawać emocje oraz pomóc znaleźć sposoby na radzenie sobie z nimi. (Lekcja z wykorzystaniem Robota Photon).
- „Razem można więcej – o współdziałaniu w grupie” – zajęcia mające na celu pomoc w rozwijaniu umiejętności współpracy i współdziałania w grupie. Lekcja z elementami biblioterapii
- „Opowieść o książkach” – zajęcia mające na celu zwrócenie uwagi na wartość czytania. (Lekcja z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai, bajka pt. „Książki”)
- „Cztery pory roku w Beskidach” – prezentacja górskiej przyrody na tle zmieniającego się rytmu pór roku. Zapoznanie z tradycyjnymi zajęciami mieszkańców i charakterystycznymi dla każdego sezonu krajobrazami beskidzkimi.
- „Z wizytą na Czarnym Lądzie. Lekcja towarzysząca lekturze „Afryka Kazika”” (Zajęcia z pokazem slajdów) – lekcja towarzysząca lekturze „Afryka Kazika” – Odwiedzimy niektóre zakątki Afryki opisane w książce, skonfrontujemy przeszłość z czasami obecnymi. W ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.
- W kraju kwitnącej wiśni, czyli japońskie ABC” – zajęcia pokazujące kulturową odmienność Japonii. W zajęcia zostaną wplecione elementy mindfullness – ćwiczenia z wykorzystaniem między innymi misy tybetańskiej.
KLASY 4-6 SP
- „Cztery pory roku w Beskidach” – prezentacja górskiej przyrody na tle zmieniającego się rytmu pór roku. Zapoznanie z tradycyjnymi zajęciami mieszkańców i charakterystycznymi dla każdego sezonu krajobrazami beskidzkimi.
- „Bądź bezpieczny w Internecie” – zajęcia uwrażliwiające uczniów na niebezpieczeństwa czyhające w Internecie, uczące bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej.
- „W cieniu baobabu, czyli wędrówki śladami Stasia i Nel” (Zajęcia z pokazem slajdów) – w ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.
- „Jak daleko skacze kangur? Z wizytą na Antypodach” (Zajęcia z pokazem slajdów) – w ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.
- „Na górskich szlakach Małopolski” – Zajęcia prezentujące główne pasma górskie i szczyty Małopolski, omawiające problematykę zasad poruszania się na szlakach turystycznych, zasady bezpiecznego wędrowania po górach.
- „Z wizytą na czarnym Lądzie (zajęcia z pokazem slajdów) – zajęcia pokazujące przyrodę i życie ludzi w krajach Afryki okołorównikowej (Kenia, Tanzania, Uganda, Etiopia). W ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów
- „Poznaję Myślenice” -zajęcia o historii naszego miasta w oparciu o samodzielnie przygotowany film dydaktyczny na temat zabytków i atrakcji Myślenic : „Obrazki z Myślenic, czyli spacerkiem po mieście” oraz z wykorzystaniem i prezentacją zbiorów biblioteki poświęconych Myślenicom
- „Literackie Myślenice” – zapoznanie z postaciami ze świata literatury, twórcami profesjonalnymi, amatorskimi, ważnymi w dziejach naszego miasta (od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy. Wykorzystanie nagranego filmu z wystawy poświęconej myślenickim literatom oraz prezentacja ich dzieł ze zbiorów biblioteki.
- „W kraju kwitnącej wiśni. Poznajemy kulturę Japonii” – zajęcia pokazujące kulturową odmienność Japonii. W zajęcia zostaną wplecione elementy mindfullness – ćwiczenia z wykorzystaniem między innymi misy tybetańskiej.
Klasy 7-8 SP
- „Literackie Myślenice” – zapoznanie z postaciami ze świata literatury, twórcami profesjonalnymi, amatorskimi, ważnymi w dziejach naszego miasta (od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy. Wykorzystanie nagranego filmu z wystawy poświęconej myślenickim literatom oraz prezentacja ich dzieł ze zbiorów biblioteki.
- Poznaję Myślenice” -zajęcia o historii naszego miasta w oparciu o samodzielnie przygotowany film dydaktyczny na temat zabytków i atrakcji Myślenic : „Obrazki z Myślenic, czyli spacerkiem po mieście” oraz z wykorzystaniem i prezentacją zbiorów biblioteki poświęconych Myślenicom
- Z wizytą na czarnym Lądzie (zajęcia z pokazem slajdów) – zajęcia pokazujące przyrodę i życie ludzi w krajach Afryki okołorównikowej (Kenia, Tanzania, Uganda, Etiopia). W ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów
- „Terra Australis Incognita” –śladami wielkiego żeglarza i odkrywcy-Jamesa Cooka” (Zajęcia z pokazem slajdów) – w ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.
- „Wędrówki przez sześć kontynentów – cuda natury i najwspanialsze dzieła człowieka” -(Zajęcia z pokazem slajdów) – w ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.
- „70 lat Biblioteki Pedagogicznej w Myślenicach” – lekcja biblioteczna dotycząca warsztatu bibliograficznego, roli biblioteki w środowisku oraz przedstawienie zabytkowego budynku biblioteki na tle innych zabytków Myślenic.
- Cztery pory roku w Beskidach” – prezentacja górskiej przyrody na tle zmieniającego się rytmu pór roku. Zapoznanie z tradycyjnymi zajęciami mieszkańców i charakterystycznymi dla każdego sezonu krajobrazami beskidzkimi.
- ”Alaska- surowe piękno”- zajęcia z pokazem slajdów -ukazanie piękna dzikiej przyrody Alaski – jej fauny i flory . Lekcja wzbogacona o ciekawostki z życia alaskańskich zwierząt, opowieści o lodowcach, dzikich jeziorach i rzekach
- ”Z amazońskiej dżungli na Wyspy Galapagos”- zajęcia z pokazem slajdów z Ekwadoru i Galapagos – ukazanie życia amazońskiej dżungli, wulkanicznych krajobrazów Ekwadoru oraz dziewiczych wysp Galapagos słynących z wielkich żółwi oraz z niespotykanej symbiozy człowieka i zwierząt
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE
- Poznaję Myślenice” -zajęcia o historii naszego miasta w oparciu o samodzielnie przygotowany film dydaktyczny na temat zabytków i atrakcji Myślenic : „Obrazki z Myślenic, czyli spacerkiem po mieście” oraz z wykorzystaniem i prezentacją zbiorów biblioteki poświęconych Myślenicom
- „Wędrówki przez sześć kontynentów – cuda natury i najwspanialsze dzieła człowieka” -(Zajęcia z pokazem slajdów) – w ramach edukacji międzykulturowej- kształtowanie u uczniów postawy ciekawości świata oraz poszanowania innych kultur i religii. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.
- „Na górskich szlakach Małopolski” – zajęcia prezentujące główne pasma górskie i szczyty Małopolski, omawiające problematykę zasad poruszania się na szlakach turystycznych, zasady bezpiecznego wędrowania po górach.
- „70 lat Biblioteki Pedagogicznej w Myślenicach” – lekcja biblioteczna dotycząca warsztatu bibliograficznego biblioteki, roli biblioteki w środowisku oraz przedstawienie zabytkowego budynku biblioteki na tle innych zabytków Myślenic.
- „Literackie Myślenice” – zapoznanie z postaciami ze świata literatury, twórcami profesjonalnymi, amatorskimi, ważnymi w dziejach naszego miasta (od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy. Wykorzystanie nagranego filmu z wystawy poświęconej myślenickim literatom oraz prezentacja ich dzieł ze zbiorów biblioteki.
Zapraszamy do umawiania się na lekcje! Tel.: 12 27 205 07.
W niektórych przypadkach możliwe jest również odbycie zajęć u Państwa w szkołach.
Uwaga! W przypadku lekcji w ramach edukacji międzykulturowej jest możliwe również przeprowadzenie zajęć poświęconych innym, niż wymienione, rejonom świata (np. Chiny, Indochiny. USA, Ameryka Południowa). Wszystkie tego rodzaju zajęcia prowadzi osoba, która te kraje odwiedziła, a zdjęcia wykorzystane do pokazu slajdów są jej autorstwa.
Zapraszamy do skorzystania z oferty!
Rekomendacje filmów dla maturzystów i nie tylko.
Adaptacje i nie tylko! Polecamy Wam zapoznanie się z rekomendacjami filmów, które mogą przydać się maturzystom przy pisaniu rozprawek. Można je wykorzystać jako teksty kultury. Podpowiadamy też, gdzie możecie taki film obejrzeć i na jakich stronach o nim poczytać.

Adaptacje lektur szkolnych
„Wesele” reż. Andrzej Wajda
Drodzy
maturzyści, wykorzystajcie wolny czas na powtarzanie materiału z języka
polskiego i nie tylko! Wśród Waszych lektur ( i to z gwiazdką!) znajduje się
„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego. Oczywiście tekst dramatu
przeczytaliście, ale gdybyście chcieli sobie przypomnieć to znajdziecie go tu:
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/wesele/
Ci z Was, którzy chcieliby sobie zwizualizować słowa Wyspiańskiego niech
obejrzą genialną adaptację w reżyserii Andrzeja Wajdy. LEGALNIE obejrzycie go
tu:
https://vod.tvp.pl/video/wesele,wesele,41755388
Pamiętajcie, że adaptacja rządzi się swoimi prawami i nie należy jej traktować
jako zamiennika dla tekstu! W filmie Wajdy zostały między innymi dodane sceny:
obrazu wojsk zaborcy, pierwsza sekwencja o charakterze reportażowym, scena
śmierci białego konia oraz zmieniono lokalizację niektórych scen dramatu – w
filmie odbywają się one w plenerze. I na koniec coś mądrego do poczytania o
filmie:
https://culture.pl/…/wesele-stanislawa-wyspianskiego-w-rezy…
i o literackim pierwowzorze:
https://eszkola.pl/jezy…/wesele-dramat-symboliczny-1894.html
„Lalka” reż. Ryszard Ber (serial telewizyjny)
Maturzyści!
Czas na kolejną lekturę z gwiazdką! Dziś „Lalka” Bolesława Prusa,
czyli jedna z najwybitniejszych powieści polskiego realizmu i jednocześnie
ulubiony utwór odpowiedzialnych za tworzenie tematów maturalnych . Link do
tekstu poniżej:
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/lalka/
W 1968 roku Wojciech Jerzy Has nakręcił swoją adaptację powieści Prusa i choć
to bardzo dobry film utrzymany w charakterystycznym dla tego reżysera klimacie,
to uważajcie, bo zmiany w stosunku do pierwowzoru są bardzo znaczące: np.
pominięto całkowicie wątek pani Stawskiej i większość wspomnień starego
subiekta. Jako uzupełnienie treści lektury polecamy znakomity serial Ryszarda
Bera niezwykle wiernie i szczegółowo oddający treść utworu. Zobaczyć go możecie
tutaj:
https://vod.tvp.pl/website/lalka,42036001
Tak, tak, to dziewięć długich odcinków, ale nie zniechęcajcie się i uwierzcie –
warto obejrzeć!
„Pan Tadeusz” reż. Andrzej Wajda
Maturzyści!
„Poloneza czas zacząć…” .Ten studniówkowy już za Wami, ciekawe, czy
tańczyliście go do muzyki i w rytm tego, który skomponował Wojciech Kilar na
użytek filmowej adaptacji „Pana Tadeusza” w reżyserii Andrzeja Wajdy?
Dźwięki studniówkowej zabawy już przebrzmiały, teraz czas na powtórkę tekstu
epopei Adama Mickiewicza, czyli kolejnej lektury z gwiazdką. Tekst znajdziecie
tutaj:
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/pan-tadeusz.pdf
Andrzej Wajda w swojej adaptacji po raz kolejny mierzy się z romantycznymi
mitami i w ślad za Mickiewiczem odtwarza obraz naszej narodowej natury. Film l
e g a l n i e i za d a r m o obejrzycie tu:
https://adapter.pl/filmy/pan-tadeusz/
Ogromnym atutem tej adaptacji jest obsada. Kiedy będziecie oglądać film, to
dzięki wyrazistej grze aktorskiej właśnie, nie dostrzeżecie nawet, że mówią
mickiewiczowskim trzynastozgłoskowcem i z pewnością nie pomyli się Wam już
Gerwazy z Protazym ani Wojski z Podkomorzym.
„Lawa” reż. Tadeusz Konwicki
Maturzyści!
Chyba mało który z Was lubi „Dziady” Adama Mickiewicza. Zmierzyć się
z nimi musicie, bo to znów lektura z gwiazdką, ale mimo wielości różnorodnych
opracowań i powielanych wielokrotnie formuł interpretacyjnych, może da się
złamać granicę między życiowym doświadczeniem a tekstem Mickiewicza? Może okaże
się, że siła intelektualnego oddziaływania tego nielubianego utworu nie
osłabła? Tekst jest zawsze punktem wyjścia. Znajdziecie go tu:
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/dziady.pdf
Możecie też skorzystać z filmowej adaptacji w reżyserii Tadeusza Konwickiego
„Lawa. Opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza” . Zobaczycie ją tu:
https://adapter.pl/adapter-w-szkole/lawa/
W przypadku „Dziadów” trudno wyobrazić sobie wierną ekranizację, ale
obejrzeć zdecydowanie warto, choćby po to, aby zobaczyć jak Konwicki wzbogacił
oryginał o współczesny kontekst. Gdybyście mieli jeszcze jakiekolwiek
wątpliwości, że z „Dziadami” warto się zapoznać, spójrzcie na tekst w
poniższym linku:
https://culture.pl/…/artykul/inscenizacje-dziadow-adama-mic…
i zobaczcie, że tekst Mickiewicza nieustannie pobudza wyobraźnię reżyserów
teatralnych do coraz to nowych odczytań i interpretacji.
Filmy przyjemne i pożyteczne
„Sugar Man” reż. Malik Bendjelloul
Film
dokumentalny „Sugar Man”, którego reżyserem i scenarzystą jest Malik
Bendjellou,. to niezwykła historia muzyka Sixto Rodrigueza, któremu wróżono
karierę na miarę Boba Dylana. Nie zrobił jej jednak w USA, niespodziewanie zaś
jego twórczość przeniknęła do RPA i tam Rodriguez stał się artystą kultowym, a
jego muzyka wyzwalała w ludziach siłę do walki z apartheidem. O nim samym słuch
zaginął, a wieść głosiła, że popełnił samobójstwo na scenie w czasie swego
koncertu. Reżyser tego filmu poświęcił długie dni na gromadzenie materiałów,
tropienie śladów artysty, by odkryć prawdę o jego losach. To dopiero początek
fascynującej historii o roli przypadku w życiu, o sztuce i jej mocy wzniecania
buntu, o tym, czy rzeczywiście wszystko w życiu musi być na sprzedaż, o nadziei
, o skromności, o sławie…i można by jeszcze wymieniać tak w nieskończoność.
Film możecie obejrzeć tu;
https://adapter.pl/filmy/sugar-man/
a poczytać o nim:
https://www.filmweb.pl/revie…/recenzja-filmu-Sugar+Man-13938
lub
https://www.telemagazyn.pl/…/sugar-man-film-o-nadziei-talen…
I jeszcze jedna uwaga: lekturę recenzji proponujemy po obejrzeniu filmu. Zobaczcie ten dokument, bo warto!
„Cud purymowy” reż. Izabella Cywińska
Kolejny
polecany przez nas film to „Cud purymowy” w reżyserii Izabelli
Cywińskiej. Przeciętna polska rodzina z łódzkiego blokowiska, katolicy, choć
głowa rodziny i syn mają zdecydowanie antysemickie poglądy. Przychodzi jednak
moment, że ojciec musi się zmierzyć z losem, który spłatał mu figla, gdyż
niespodziewanie okazuje się, że Jan Kochanowski (!) ma żydowskie korzenie! Czy
łatwo przyjdzie mu ten fakt zaakceptować, zwłaszcza, że od jego postawy zależeć
będzie dziedziczenie przez rodzinę ogromnej fortuny? Ten błyskotliwy,
inteligentny i ironiczny film mierzy się z tematem współczesnego antysemityzmu,
podejmuje polemikę z polskimi uprzedzeniami, analizuje problem tożsamości
człowieka, a zaskakujący finał tej historii ma wydźwięk optymistyczny. Może
jednak nie jest z nami tak źle, jak zwykliśmy sądzić?… Film obejrzycie tu:
https://vod.tvp.pl/video/cud-purymowy,cud-purymowy,34224162
a poczytać o nim tu:
http://edukacjafilmowa.pl/cud-purymowy-2000/
„Królik po berlińsku” reż. Bartosz Konopka
Analizując
osiągnięcia polskiego dokumentu filmowego, zdecydowanie warto zwrócić uwagę i
przypomnieć sobie znakomity film, urodzonego w Myślenicach, Bartosza Konopki –
„Królik po berlińsku”. Ta dokumentalna bajka tylko pozornie
koncentruje się na losie królików, żyjących przez 28 lat w strefie muru
berlińskiego. W rzeczywistości jest niezwykle czytelną, wizualną metaforą,
wprowadzającą nas w obręb pojęć takich jak: wolność, władza, autorytaryzm, czy
los człowieka. Film jest gatunkową hybrydą tzw. mockumentem, czyli fikcją
udającą dokument, jednak paradoksalnie, ten zabieg i swego rodzaju manipulacja
zdjęciowa, służą uwypukleniu prawdy i przesłania filmu. Jak przystało na dobry
film „przyrodniczy”, tekst komentarza spoza kadru czyta Krystyna
Czubówna. Stanowi on świetny ironiczny kontrapunkt do tego, co oglądamy
na ekranie i skłania do stawiania sobie pytań. Na przykład; co jest ważniejsze-
wolność czy bezpieczeństwo? Odpowiedź okazuje się być wcale nie tak oczywista,
jak mogłoby się wydawać…
Film obejrzeć można tu:
https://vod.tvp.pl/…/krolik-po-berlinsku,krolik-po-berlinsk…
a dowiedzieć
się o nim czegoś więcej tu:
https://culture.pl/pl/dzielo/krolik-po-berlinsku
http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=4223191
„Kronika wypadków miłosnych” reż. Andrzej Wajda
„…Kraj
lat dziecinnych! On zawsze zostanie święty i czysty, jak pierwsze
kochanie”. Nie bez powodu ten cytat z „Pana Tadeusza” pojawia
się w czołówce „Kroniki wypadków miłosnych” Andrzeja Wajdy, filmu
zrealizowanego na podstawie prozy Tadeusza Konwickiego. Podobnie jak Mickiewicz
w naszej narodowej epopei wskrzeszał świat swego dzieciństwa, tak też Konwicki
i Wajda próbują odtworzyć klimat Wileńszczyzny w przededniu wybuchu II wojny
światowej. Na tym tle rodzące się uczucie dwojga maturzystów – Witka i Aliny,
nie zdających sobie sprawy z nadciągającego kataklizmu. W ten mityczny,
wielokulturowy świat, na razie subtelnie i powoli, wkracza zapowiedź bolesnej
rzeczywistości. Jednak akcja filmu koncentruje się na tym co tu i teraz –
chwytaniu magicznych chwil beztroski i podkreślaniu subtelnego uroku
litewskiego lata. Klimat nostalgii wzmacniany jest przez lekko zamglone,
pastelowe zdjęcia Edwarda Kłosińskiego i piękną muzykę Wojciecha Kilara. Warto
„odkurzyć” ten film z 1985 roku, przypomnieć go sobie, a może odkryć
na nowo? Maturzystom polecamy go szczególnie! Zwróćcie uwagę na motywy w nim
występujące: miłość, mityczna kraina szczęścia, dzieciństwo, Kresy.. Powinowactwa
z Mickiewiczem – oczywiste!
Film zobaczycie tu:
https://adapter.pl/filmy/kronika-wypadkow-milosnych/
a wiedzę na jego temat uzupełnicie tu:
https://culture.pl/pl/dzielo/kronika-wypadkow-milosnych
„W ciemności” reż. Agnieszka Holland
Do tego filmu niekoniecznie przystaje
określenie „przyjemne i
pożyteczne”. Byłoby wręcz niestosowne wobec tego, co zobaczymy na ekranie.
„W ciemności” Agnieszki Holland – film opowiadający historię 21
lwowskich Żydów, ukrywających się w kanałach w czasie II wojny światowej.
Głównym bohaterem opowieści, opartej na faktach, jest lwowski cwaniak i
złodziejaszek Leopold Socha – pracownik kanałów, antysemita, pomagający
ukrywającym się Żydom. No właśnie…”antysemita pomagający Żydom” –
brzmi absurdalnie, ale tylko z pozoru. Film bowiem, między innymi, porusza
problem, czy człowiek rodzi się bohaterem, czy do bohaterstwa się dojrzewa? Czy
w świecie wszystko jest czarne, albo białe, czy istnieją jeszcze odcienie
szarości? Światło i blask dnia w filmie przeciwstawione są tytułowej ciemności
kanałów. Ten sam kontrast dotyczy ludzkich charakterów. Ale jest też inny
kolor. W jednej scenie filmu na głowie dziewczynki, wychylającej się z kanału,
jest czerwona wstążeczka – jak czerwony płaszczyk dziewczynki z „Listy
Schindlera”…Film dedykowany jest Markowi Edelmanowi, jednemu z ostatnich
przywódców Powstania w Getcie
Warszawskim. Warto ten film obejrzeć!
https://adapter.pl/filmy/w-ciemnosci/
i o nim poczytać:
https://culture.pl/…/dzie…/w-ciemnosci-rez-agnieszka-holland
„Free solo: ekstremalna wspinaczka” reż. Jimmy Chin i Elizabeth Chai Vasarhelyi
Bohaterstwo,
brawura, czy głupota? Zadajemy sobie te pytania, słysząc o ekstremalnych
wyczynach niektórych górskich wspinaczy. Nic dziwnego, wszystko co ekstremalne
budzi kontrowersje. Tylko, chyba nie do końca wszyscy potrafią zrozumieć, co
kieruje człowiekiem, który mierzy się z górą i gotów jest ryzykować własnym
życiem, by osiągnąć cel. A już wspinaczka bez żadnego zabezpieczenia, niektórym
musi się wydać absolutnym szaleństwem. Opowiada o tym polecany przez nas dzisiaj
film dokumentalny „Free solo: ekstremalna wspinaczka. Film nagrodzono Oscarem
2019 za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny. Bohater filmu, Alex
Honnold, jako pierwszy na świecie człowiek, samotnie, bez żadnego
zabezpieczenia postanowił wspiąć się na wysokość ponad 900 m po niemal pionowej
skale majestatycznego monolitu El Capitan w Dolinie Yosemite w Kaliforni. Obraz
zapiera dech i przyprawia o zawrót głowy, nie tylko z powodu porażającego
piękna przyrody, ale również dlatego, że można dostać lęku wysokości tylko i
wyłącznie od patrzenia w ekran. Ten świetny film próbuje zmierzyć się z
problemem granic ludzkiej wytrzymałości i determinacji, przekraczania własnych
ograniczeń i pokonywania słabości. Nie ma tu naiwnego psychologizowania, jest
za to szczerość i bezpretensjonalność. Film pojawia się na różnych płatnych
platformach w systemie vod i jeśli go znajdziecie – obejrzyjcie. Warto! Możecie
również pobawić się w wirtualną wspinaczkę tą sama trasą co bohater, zaglądając
na stronę National
Geographic
https://www.natgeotv.com/pl/strona-specjalna/free-solo