Kardaras Nicholas, Dzieci ekranu : jak uzależnienie od ekranu przejmuje kontrolę nad naszymi dziećmi – i jak wyrwać je z transu. Warszawa : CeDeWu, 2018.

Niektórzy rodzice nie do końca zdają sobie sprawę z zagrożeń, na jakie narażone są ich dzieci spędzające zbyt dużo czasu z urządzeniami technologicznymi. Badania jednoznacznie pokazują, że młodzi ludzie szybciej mogą się od nich uzależnić, niż ma to miejsce w przypadku osób starszych. Nadmierna ekspozycja na promieniowanie ekranu bywa też wiązana z takimi zaburzeniami jak ADHD, depresja, nadmierna agresja a nawet psychoza. Mózg pod wpływem jarzącego się ekranu wygląda jakby maluchowi podano narkotyk. Autor, specjalista ds. uzależnień odwołuje się nie tylko do badań, ale i rzeczywistych przypadków, z którymi miał do czynienia. Obala mit o edukacyjnej funkcji nowych technologii. Nie oznacza to, że jest przeciwko nim – chodzi tylko o wiek, w jakim zaczynamy ich używać – lepiej robić to w momencie, gdy mózg będzie odpowiednio rozwinięty. Kardaras Nicholas stara się w sposób przystępny wyjaśnić mechanizmy uzależnienia, pokazuje jak media społecznościowe tworzą iluzję więzów społecznych i wskazuje na korelację pomiędzy zbyt intensywnym z nich korzystaniem a zaburzeniami nastroju.

Okładka książki "Dzieci ekranu"

Agnieszka Nożyńska-Demianiuk, Bajki logopedyczne dla dzieci. Kalisz : Martel, 2018.

Warto już od najmłodszych lat zwracać uwagę na prawidłową wymowę u dziecka. Jednak żmudne powtarzanie pojedynczych wyrazów nie jest dla malucha zbyt atrakcyjnym zajęciem, dlatego można sięgać po wsparcie w postaci książeczek z króciutkimi tekstami. W tej znajdują się mini opowiadania poświęcone konkretnej głosce, która w tekście wyróżniona jest na czerwono. Teksty są zabawne i ciekawe, z pewnością realizują idee nauki przez zabawę.

Okładka książki "Bajki logopedyczne dla dzieci

Timothy D.Walker, Fińskie dzieci uczą się najlepiej. Kraków : Wydawnictwo Literackie, 2018.

Kiedy jakiś już czas temu ogłoszono, że fińskie dzieci zajmują pierwsze miejsca w międzynarodowych testach, wykazując się najwyższym wskaźnikiem wiedzy, zaczęto zastanawiać się nad przyczynami tego zjawiska. Timothy D. Walker, amerykański nauczyciel pracujący w Helsinkach postanowił zgłębić je porównując oba systemy. I chociaż rodzice nie mają zbyt dużego wpływu na rzeczywistość polskiej szkoły, warto przeczytać tę pozycję, by zrozumieć jak ważny dla mózgu jest odpoczynek i swobodna zabawa (zwłaszcza na świeżym powietrzu), jak istotne jest, by rodzice i nauczyciele dbali o swoją dobrą formę, bo to pozwoli dawać odpowiednie oparcie dzieciom. Kolejne ważne postulaty to: pośpiech i nerwowość warto zastąpić spokojem, samodzielność jest w procesie edukacji i wychowania bardzo ważna, a dzieci chętniej podążają za celem, który sprawia im radość.

Hanna Pietrzak-Trzcińska