Na zdjęciu ściana galerii z zawieszonymi obrazami.

Serdecznie zapraszamy w dniu 22.08. 2024 r. (czwartek) o godz. 17.00
na prelekcję i wystawę Agnieszki Cahn „Alfabet Ognia czyli 22 Midrasze”.

„Dwadzieścia dwie hebrajskie litery tworzące wystawę Alfabet Ognia są moimi osobistymi Midraszami, wykonanymi na potrzeby publikacji Alef Bet Judaizmu czyli 22 krótkie o nim opowieści.

Wszystkich zainteresowanych judaizmem lub dialogiem chrześcijańsko-żydowskim zachęcam do bliższego zapoznania się z tekstem tej publikacji, który jest integralną częścią wystawy”. A.Cahn

O Autorce wystawy
Aga Cahn
Urodzona w Myślenicach 13 września 1970 – absolwentka UJ (filologia polska i teatrologia), nauczycielka i badaczka lokalnej historii, od 2002 głównie dziejów myślenickiej gminy żydowskiej, współzałożycielka Stowarzyszenia „Wspólnota Myślenice” (styczeń 2000), dziennikarka, autorka wielu artykułów na tematy chrześcijańsko-żydowskie, które pojawiały się w prasie lokalnej i regionalnej od roku 2002 do dzisiaj, tłumaczka.

Projekty autorskie dla Stowarzyszenia „Wspólnota Myślenice”:

  • Myślenice Obojga Narodów (cykl spotkań, warsztatów i konferencji poświęconych problemowi tolerancji i dialogu. W ramach tego projektu powstał pomysł zawieszenia Tablicy Pamięci 1300 myślenickich Żydów deportowanych do Skawiny i Bełżca 22 sierpnia 1942.
  • Wielokulturowe Tatry (projekt finansowany z programu Interreg poświęcony żydowskiemu dziedzictwu Tatr po obu stronach granicy polsko-słowackiej. W jego ramach powstała wystawa fotograficzna Kamień na Kamieniu (fotografie Martin Cahn), która była pokazywana w wielu miejscach w Polsce i na Słowacji, organizowane były warsztaty na temat wielokulturowości i tolerancji (w Myślenicach, Dobczycach, Nowym Targu, Liptowskim Mikulaszu, w kilku miejscowościach na Roztoczu), odbyło się wiele wielokulturowych koncertów i konferencji (m.in. Forum Dialogu – spotkanie organizacji pozarządowych z całego regionu na jednodniowej debacie na temat wielokulturowości w Polsce i dialogu międzyreligijnego.
  • Wielokulturowe Myślenice – kilkuletni projekt letni, w czerwcu, w rocznice najazdu Doboszyńskiego na Myślenice (23 czerwca 1936) odbywały się spotkania, wystawy i koncerty (a także pierwsza po wojnie kolacja szabatowa Myśleniczan) promujące dialog chrześcijańsko-żydowski i szerzej dialog kultur.
  • Zachor znaczy pamiętaj – Spotkania Myśleniczan pod Tablicą Pamięci, każdego roku, 22 sierpnia od 2004 roku do dzisiaj. W tym roku przypada 20 lecie spotkań.
  • Sztetl Myślenice – Śladami żydowskiego miasteczka – spacerownik napisany wspólnie z mężem Martinem i przez niego zilustrowany (w ramach projektu „Dom Avigdora Branda”).
  • Świat Prze(d)stawiony – fikcyjna powieść oparta na losach kilku myślenickich rodzin żydowskich (publikowana w odcinkach na łamach miesięcznika Sedno).
  • Dwa filmy dokumentalne TVP 3 Kraków, wyprodukowane przez Beatę Kołaczyk i Bożenę Toporek. „Agnieszki Cahn – uzupełnianie historii” (cz. 1 i 2) . Reżyserki otrzymały wyróżnienie na festiwalu filmów o tematyce żydowskiej w Warszawie.
  • Alef Bet Judaizmu – broszurka dla nauczycieli i uczniów – przybliżająca Chrześcijanom podstawową wiedzę na temat judaizmu.
  • Alef Bet Judaizmu czyli 22 krótkie o nim opowieści – broszura edukacyjna publikowana na łamach Sedna – miesięcznika regionalnego powiatu myślenickiego. Alef Bet czeka na wydawcę i wydanie książkowe.
  • Kilkanaście razy organizowała spacery po Myślenicach „Śladami myślenickich Żydów”.
  • Ostatnia Drewniana Bożnica polskiej Galicji – organizatorka i przewodniczka wycieczek do Wiśniowej podczas kilku Festiwali Kultury Żydowskiej w Krakowie (razem z Galicia Jewish Museum).
  • Wykłady o Adamie Doboszyńskim i jego procesach (Muzeum Dom Grecki w Myślenicach, JCC Kraków, na uniwersytecie Cambridge podczas studiów 2009-2012)
  • Nagrodzona przez Ambasadę Izraela w Polsce za ratowanie dziedzictwa żydowskiego. (2007)
  • Nagrodzona nagrodą Polculu za działalność na rzecz tolerancji i dialogu. (2016) Od lipca 2008 mieszka i działa głównie w Cambridge.

Absolwentka Wydziału Teologii Uniwersytetu Cambridge – Stosunki chrześcijańsko-żydowskie, zaangażowana w dialog międzywyznaniowy.

Dyrektorka chederu reformowanej synagogi Beth Shalom w Cambridge. W synagodze odpowiada za koordynację programu edukacyjnego dla nie-Żydów, prowadzi lekcje na temat judaizmu dla szkół nie-żydowskich odwiedzających synagogę.

Przetłumaczyła książkę biograficzną myśleniczanina, ocalałego z Holocaustu Dowa Weinmana „Wojna, która zmieniła mój świat”. Tłumaczenie ukazywało się w odcinkach w myślenickim miesięczniku Sedno przez kilka ostatnich lat.

Zaangażowana wraz z wieloma aktywistami lokalnymi w ratowanie bożnicy w Wiśniowej.

Współautorka bazy ofiar Holocaustu z Myślenic i okolic.

Pomysłodawczyni Muzeum „Ukryte Dzieci”, które byłoby poświęcone historii dzieci żydowskich ocalonych przez chrześcijańskie rodziny i organizacje w rejonie Myślenic (pomysł dotąd niezrealizowany).

Utrzymuje kontakt z rodzinami ocalałych z Holocaustu Myśleniczan i stara się, żeby pamięć po ich przodkach przetrwała wśród lokalnej społeczności.

Laureatka Nagrody im. ks. Stanisława Musiała (2024) – za działalność społeczną.

O wystawie
Odczytanie i pojęcie Alfabetu Ognia prowadzi ku zrozumieniu istoty WSZYSTKIEGO czyli ułożeniu rozrzuconych w chaosie boskiej kreacji puzzli w jak najsensowniejszy i najbardziej sprawiedliwy kształt. Żydowscy mistycy uważają, że hebrajskie litery istniały jeszcze przed powstaniem wszechświata i miały istotny udział w jego stworzeniu. Według jednej z moich ulubionych mistycznych teorii Najwyższy dokonał aktu kreacji (Ma’ase Bereszit), wykorzystując trzydzieści dwie tajemne reakcje, w których odczynnikami były wszystkie dwadzieścia dwie litery Alfabetu Ognia i dziesięć Wszech-Mocy, boskich atrybutów władzy.

Wszystkie Światy (Acilut, Berija, Jecira i Asija czyli światy emanacji, kreacji, formacji i działania) pochodzą z “wdechu” Stwórcy, ze skurczenia się, ściśnięcia, samoograniczenia nieograniczonego boskiego światła Or Ejn Sof. Hebrajskie słowa Olam “świat” i HeElem “ukrycie” mają to samo etymologiczne źródło. W wyższych światach (na przykład w Acilut) emanacje boskiego światła są bardziej widoczne, w niższych (Asija), łatwiej dostępnych śmiertelnikom, dostrzec je trudniej. W każdym ze światów „boskość” przejawia się w postaci dziesięciu sefirot czyli poziomów emanacji boskiego światła. Sefirot nie są bytami odrębnymi od Boga, ale nim samym objawionym człowiekowi. Są wewnętrzną strukturą podtrzymującą każdy ze światów, w podobny sposób jak układ kostno-szkieletowy utrzymuje i nadaje kształt ludzkiemu ciału. Sefirot występują we wszystkich światach, choć oczywiście ich poziom abstrakcji wzrasta wraz z przechodzeniem z Asija do Jecira do Berija i do Acilut. W sefirot należących do świata “działania” ukryte są sefirot świata “formacji”, w nich ukrywają się sefirot świata “kreacji” a w nich sefirot “emanacji”, w których przebywa Or Ejn Sof, wieczne i nieograniczone Boskie Światło. W ten skomplikowany a zarazem niezwykle prosty sposób Bóg przebywa wszędzie i zawsze.

Każda hebrajska litera ma nie tylko wartość numeryczną, ale także niezwykle bogatą i skomplikowaną symbolikę, historię, etymologię i genealogię. Studiowanie Alfabetu Ognia to przesuwanie się z kompletnych ciemności w kierunku pełnego światła, im dłużej się go studiuje, im bardziej oczy naszego umysłu przyzwyczajają się do łączących go wewnętrznie zasad i struktur, tym owe struktury stają się łatwiejsze, komplikacje ustępują a na ich miejscu pojawia się prosty i piękny kształt Prawdy (Emet). W studiowaniu struktur rządzących Alfabetem Ognia (a zarazem całym Wszechświatem) nie chodzi jednak o samo studiowanie, w sensie zdobywania wiedzy ani o samo zrozumienie w sensie dochodzenia do Prawdy. Chodzi o mozolne przesuwanie się z ludzkiego do boskiego sposobu interakcji ze światem, z człowieczej do boskiej perspektywy, z pozycji biorcy, otrzymującego, przyjmującego, oczekującego, do pozycji dawcy, kreatora, odpowiedzialnego za swoje dzieło.

Litera Alef rozpoczynająca Alfabet Ognia nie została stworzona jako pierwsza, choć jej wartość numeryczna to 1. Litera Taw, linearnie ostatnia ma najwyższą numeryczną wartość równą 400. Pierwsza, trzynasta i dwudziesta druga litera zapisane razem (AlefMemTaw) tworzą Prawdę. Odjęcie litery Alef, czyli boskiego pierwiastka, od Prawdy, oznacza Śmierć. Emet – Alef = Met.

Litera Jud, jako najbliższa Stwórcy (pierwsza w Tetragramie boskiego imienia JudHajWawHaj) próbowała wywyższyć się ponad inne litery, dlatego otrzymała najmarniejszą fizyczną postać. Jud przypomina swoim kształtem przecinek i jest najmniejszą literą w hebrajskim alfabecie. Mimo to, ma ogromne znaczenie w historii żydowsko-chrześcijańskiego dialogu. W Ewangelii Mateusza Jezus zaświadcza, że Przymierze Żydów z Najwyższym wciąż obowiązuje, i że każde usunięcie Jud z tekstu Tory jest i będzie sprzeczne z jego posłaniem.

Mt 5:17 Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo (Torę) albo Proroków (Newiim). Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić.

Mt 5:18 Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna Jota (polski odpowiednik literki Jud), ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni.

Ten cytat z Ewangelii Mateusza jest jednym z fragmentów Biblii często cytowanych w trwającej przez wieki żydowsko-chrześcijańskiej rozmowie. Rozmowie, która być może nie skończy się nigdy.

J 1:1 NA POCZĄTKU BYŁO SŁOWO, A SŁOWO BYŁO U BOGA I BOGIEM BYŁO SŁOWO.

J 1:2 ONO BYŁO NA POCZĄTKU U BOGA.

Aga Cahn

Wystawę Agnieszki Cahn oglądać można do 30 września 2024 r. w czytelni naszej Biblioteki. Zapraszamy!